Project in de kijker

AVEVE Retail (AVEVE Tuincentra, nationaal)

Inhoud: Sociale media
Fase 1: start & uitbouw diverse sociale mediakanalen (januari 2009)
Fase 2: advies & opleiding aan AVEVE-medewerkers (2011)

Korte toelichting…

Lang geleden, toen de dieren nog spraken, lagen Belgische bedrijven niet wakker van “die nieuwe sociale mediakanalen”. Facebook was gekend, niet benut én een kanaal als Twitter was onbekend en onbemind. Toch nam BackBone media samen met de mediaverantwoordelijke van AVEVE Retail het initiatief om een Twitter- en Facebookpagina op te starten. Argwaan maakte plaats voor interesse…

Samen met de nationale mediaverantwoordelijke van AVEVE Retail bouwde BackBone media de sociale media van AVEVE verder uit. Het aantal fans en volgers groeide mee. Stilaan werd ook het topmanagement van AVEVE een echte ‘believer’. Beetje bij beetje namen hun interne verantwoordelijken het beheer van hun sociale mediakanalen van ons over. Na enkele uitgebreide opleidingen door BackBone media, voelde de communicatie- en media-afdeling van AVEVE zich klaar om voortaan hun online communicatie zelfstandig te voeren. En terecht!

Veelzeggende anekdotes…

Rechtstreeks contact met klanten in en rond de AVEVE winkels, via sociale media.

“Ik verveel me terwijl m’n vrouw kuiert langs de winkelrekken in het AVEVE tuincentrum”, liet de brave echtgenoot op zijn Twitterpagina weten. Meteen reageerde AVEVE ad rem via Twitter. En wat denk je? De man was verbaasd over de snelle, gevatte repliek via ‘zijn’ favoriete medium en AVEVE had er weer een enthousiasteling bij.

Klantenservice in het kwadraat, via sociale media.

“Onkruid in je gazon? Stuur ons een foto via Twitter en wij geven je het gepaste advies!”, stelde AVEVE voor. En wat denk je? De foto’s stroomden binnen en AVEVE’s tweet (zo wordt een bericht via Twitter genoemd) werd door honderden Twittergebruikers doorgestuurd naar al hun contacten. Door dergelijke acties en instantklantenservice werd AVEVE tijdens seminaries en congressen het schoolvoorbeeld van klantenservice via sociale media. Andere bedrijven in de retailsector spiegelden zich bij het opstellen van hun sociale mediastrategie aan AVEVE.

Productvoorstelling en test / beoordeling via Twitter en YouTube.

AVEVE vroeg zich af of er dierenliefhebbers geïnteresseerd waren in het beoordelen van nieuwe voeding voor hun viervoeters. Meteen kwamen de reacties op Twitter binnen en de volgende dag werden de testpakketten bezorgd. Enkele dagen later waren de smullende viervoeters op de videowebsite YouTube te zien. Van klantentevredenheid on- en offline gesproken. Was hun feedback negatief geweest? Geen probleem! Dan had AVEVE hun kritiek ter harte genomen en doorgespeeld aan de productverantwoordelijken.

Missie meer dan geslaagd! Apetrots op de door hen afgelegde weg!

En nu?

Na meerdere opleidingen door BackBone media aan AVEVE’s media- en communicatieverantwoordelijken, nam het bedrijf begin 2011 haar sociale mediacommunicatie in eigen handen. Zo breidden ze onder andere hun YouTube videokanaal verder uit, integreerden ze de vele sociale mediakanalen in hun online en offline communicatiemix, startten ze een Pinterestpagina op en wisten ze ook heel wat zelfstandige zaakvoerders (AVEVE Tuincentra) te enthousiasmeren voor communicatie via sociale media. Dat dit bedrijf intussen de kneepjes van het vak beheerst, toont de onafgebroken groei aan. Onze missie bleek meer dan geslaagd!