Wat u als ondernemer kan opsteken van K3, Studio 100, Hans Bourlon & Gert Verhulst

Met je driejarig dochtertje naar de nieuwste K3-show gaan, is niet enkel een prettig tijdverdrijf. Elke ondernemer kan er ook wat van opsteken. Op het vlak van marketing en communicatie welteverstaan, tenzij je ook showambities koestert. Maar dat laatste laten we hier nu even buiten beschouwing.

Zorg dat je verhaal klopt en overal op dezelfde manier wordt gebracht
De nieuwste zaalshow waarmee K3 momenteel de boer op gaat, is getiteld: K3 Kan Het! Wie zelf thuis één of meerdere guitigaards heeft rondlopen, weet waarover ik het heb. De drie meiden hebben een TV-programma op Studio 100 TV met dezelfde titel. Daarin vervullen ze de wensen van hun kijkers. Vergelijkbaar met de indertijd immens populaire BRT-Droomfabriek, gepresenteerd door Bart Peeters, Rani De Coninck en Sabine De Vos. Die lijn wordt consequent doorgetrokken, zowel op hun website als in hun TV-programma, zaalshow en printmedia (kleurboeken, tijdschriftjes, enzovoort).

En wat is het themaliedje van het programma en de show? Ja hoor, het – ik beken – aanstekelijke nummertje “K3 kan het”. Er zit een consistent, duidelijk verhaal in dat het publiek enorm aanspreekt, dat mee kan groeien (lees: niet snel veroudert) met hun aanhang en overal op dezelfde manier wordt gebracht. Duidelijkheid troef. Marketeers zouden ook maar wat graag spreken van een ‘unique selling proposition’.

Geen platte reclame maar wees hun allerbeste vriend(in)
Die ‘USP’ brengt ons meteen bij één van BackBone media’s stokpaardjes: voer geen ‘platte reclame’! Ja, de K3-TV-spotjes, affiches en advertenties waren niet weg te branden uit de media in het voorbije jaar. Maar hun publiek – ouders incluis – ervoeren ze niet als storende commerciële boodschappen. Studio 100 deed iedereen uitkijken naar de nieuwste show. Dat lukt hen omdat ze het K3-verhaal in het voorbije decennium positioneerden als drie hartsvriendinnen. Drie meiden waarvoor de deur van vrijwel elke kinderkamer wagenwijd openstaat, dag en nacht.

Natuurlijk gaat een fenomenaal goed geoliede marketing- en verkoopmachine schuil achter de drie spring-in-’t-veld’s. Maar wie van die kinderen maalt daarom? Het merendeel van de ouders trouwens ook niet. Want te pas en te onpas hoorde ik menig ouder zeggen: “Ach, je mag zeggen wat je wil, maar ‘t is toch iedere keer ‘af’ hoor, wat ze doen”. Daar heb je het: wees niet opdringerig, wees de beste vriend van je klant en vooral: zorg verdorie dat je product of dienst top is.

Gedienstig zijn tot in het kleinste detail
Topproduct of -dienst, allemaal goed en wel. Maar zonder service stelt het nauwelijks wat voor. Eén van BackBone media’s klanten snoepte recent een megacontract af van haar concurrenten. Ze wisten met vlag en wimpel Colruyt Groep te verleiden tot het ondertekenen van een gigantisch order voor onderhoudstoestellen. Omdat die machines tiptop zijn? Ja, al moeten die van de concurrentie niet onderdoen. Het waren evenwel de servicevoorwaarden die de doorslag gaven. Zo ook bij Studio 100-’producten’. Van aankondiging nieuwe show, bestellen van de tickets, ze toegestuurd krijgen, toekomen in de zaal op de dag van het gebeuren, de show zelf tot het nadien verlaten van de Lotto Arena: steeds krijg je het gevoel dat het om jou en je kind gaat. Niets aan het toeval overgelaten, nergens irritatie.

Kies zakenpartners die denken en handelen als jij
Die ‘nergens irritatie’ brengt ons meteen bij de vierde Studio 100-les: zorg ervoor dat jouw zakenpartners identiek denken en handelen als jij. Parking, inkom, drankverkopers, zaalmedewerkers tot en met de toiletdame: alles even vlot en makkelijk, iedereen even vriendelijk en behulpzaam. Stel dat Studio 100 bijvoorbeeld voor goedkopere locaties kiest, dan verliezen ze op langere termijn geld in plaats van te besparen laat staan te winnen. Het is immers de complete ervaring die telt. Dat geldt uiteraard ook voor uw eigen medewerkers. Wij als communicatiebureau kunnen voor uw bedrijf dat een topproduct aanbiedt een ‘catchy’ campagne uitvoeren terwijl uw norse winkelbediende die inspanningen dagelijks vakkundig de nek omdraait. Zowel uw zakelijke partners als uw medewerkers moeten op één lijn zitten in de jacht op klantentevredenheid.

Doe aan nazorg en volg op
Bij het binnenkomen in de Lotto Arena konden de kinderen in vier grote bokalen hun naam achterlaten. Een trommel per specifieke wens. Eén van die vier wensen die K3 tijdens de show vervulde, was mee spelen in een K3-videoclip. Drie namen werden getrokken, de betreffende kinderen mochten op het podium plaatsnemen met elk een instrument in hun handen, K3 zong en een filmploeg legde alles vast.  En wat had je gedacht? De zaalshow geëindigd om 15.30 uur, kreeg elke bezoeker van die show om stipt 16 uur reeds een e-mail met een “Bedankt dat je erbij was” en“Bekijk de videoclip die we zonet opnamen nu gratis op ons K3-YouTube-kanaal!” (bovenaan in deze blogpost trouwens te bekijken).

Die drie kinderen en hun families zullen deze dag nooit vergeten. Voor eeuwig sluiten ze K3 in hun hart. Ik kan nu al raden wat de goedheilige man met zijn evenwaardige helpers (of mag je hier nog wel Zwarte Piet zeggen?) zal brengen en wat er onder menig Kerstboom zal liggen. En niet alleen in die drie families hoor… Ook bij ons, ik beken.

.

ps: Ook mooi meegenomen voor Studio 100: dat het concept van wensen tijdens een zaalshow in vervulling laten gaan, ook in de ogen van de pers enige bewondering afdwingt, bleek bijvoorbeeld uitdit artikel uit Het Nieuwsblad.

Comments ( 0 )

    Leave A Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *