Tien geboden voor uw persbericht

Voortaan prijkt uw bedrijf in elke ‘gazet’! Weldra belt de redactie van Telefacts u op!

Vandaag viel ons oog op een Amerikaans artikel. De journalist in kwestie pende de tien geboden voor een doeltreffend persbericht neer, tips die we u niet willen onthouden…

Waarom pikt die journalist uw persbericht niet op? Beseft hij dan niet dat dit wereldnieuws is? Dagelijks denken bedrijven dat zij, en zij alleen, wereldschokkende dingen te vertellen hebben. Door de bril van hun doelgroep kijken of zich in de plaats van de met persberichten platgebombardeerde redacteur stellen, laten ze bewust of onbewust achterwege. Vervolgens vreet hun interne communicatieverantwoordelijke of hun extern P.R.-bureau de spreekwoordelijke bonen.

1. Wees persoonlijk

Uw persbericht met één muisklik verzenden naar een dertigtal journalisten, makkelijker kan haast niet. ‘Beste’ of ‘Geachte’, al dan niet gevolgd door een term zoals ‘journalist’, uw boodschap, vriendelijke groeten en klaar is Kees. Helaas… Vindt u het leuk als u op een onpersoonlijke manier aangesproken wordt? Zijn favoriet dessert, zijn favoriete kleur of de wagen waarmee hij rijdt, hoeft u niet te kennen. Maar geef op z’n minst blijk van inzet en van interesse in uw bestemmeling. Want waarom zou hij geïnteresseerd moeten zijn in uw boodschap als u niet eens zijn naam kent?

2. Wees empathisch

Probeer het op z’n minst. Stel uzelf de vraag waarom de betreffende journalist interesse zou hebben in uw bericht. Wees snoeihard voor uzelf en uw persbericht alvorens u op ‘Verzenden’ klikt. Is dit echt relevant voor hem of haar? Kan de journalist hier iets mee? Of moet hij dat maar zelf uitzoeken en zal het u voor de rest worst wezen? Denk alstublieft niet op korte termijn. Besef dat na één of twee compleet irrelevante persberichten u hoogstwaarschijnlijk uw geloofwaardigheid voorgoed verknald hebt.

3. Wees kort en krachtig (in uw onderwerpregel)

Schreeuw niet, ook al bent u vreselijk enthousiast over wat u wereldkundig wil maken. Besef dat uw bestemmeling een honderdtal gelijkaardige berichten ontvangt. Hij of zij heeft heus niet de luxe van tijd, laat staan de energie, om elk bericht meteen volledig door te nemen. Die eerste woorden in uw onderwerpregel bepalen het vervolg. Kijk naar hoe u zelf in uw eigen inbox te werk gaat. U scheidt het kaf van het koren op basis van de afzender (zie het tweede gebod) en de onderwerpregel.

4. Investeer in uw relatie met de pers

U kent ze ook wel, zo van die vrienden die u nooit hoort of ziet tot wanneer ze u nodig hebben. Scoren die goed, neen toch? In relaties moet u investeren. Dat betekent niet dat u de journalisten moet bedekken onder een tapijt van relatiegeschenken. Maar hou minstens de waakvlam in leven, zorg voor tweerichtingsverkeer. Kent de journalist op z’n minst uw voor- en achternaam en weet hij of zij wat u doet en/of weet?

5. Straal professionaliteit uit, ook qua afzenderadres

We twijfelen er geen seconde aan dat uw Gmail of uw Hotmail-account voor u voldoet. Maar qua perceptie doet u er meer kwaad dan goed mee. Zeg nu zelf, Marijke.janssens79@hotmail.com komt nu eenmaal anders over dan marijke@janssens.be. Maakt u tot op vandaag nog steeds gebruik van een generisch e-mailadres, vis dan tijdens uw eerstvolgende vrije dag eens uit hoe het wereldwijde web evolueerde. U zal ervan versteld staan…

6. Red onze bomen

Een pdf-bestand, een Word-document… Gaat er een belletje rinkelen? Welkom in 2015! Voortaan drukken we niet onze boodschap af, om die vervolgens in een briefomslag te pleuren en via de post te verzenden naar de journalist die in zijn digitaal tijdperk geen zier kan aanvangen met dat papieren bundeltje. U mailt hen, punt amen en uit.

7. Wees geen gladjanus

Het vierde gebod luidde: investeer in uw relatie met de pers. Mogen we nogmaals benadrukken dat niet wil zeggen dat u de journalist overlaadt met relatiegeschenken? Maak u geen zorgen, het ontbreekt elke redactie al lang niet meer aan balpennen, koffietassen en notitieblokken. Hou ermee op. En de journalist eens een keertje trakteren op een bord spaghetti? Waarom ook niet, echter ook met mate!

8. Wees eerlijk

Over het intrappen van een open deur gesproken! Journalisten zijn door en door geoefend in het lezen tussen de lijntjes, in het doorgronden van uw lichaamstaal. Maak ze geen blaasjes wijs. Het allerlaatste wat u wil, is dat uw naam op die redactie voortaan als synoniem wordt gebruikt voor blaaskaak. Uw integriteit is heel wat meer waard dan die ene poging om de waarheid te verdraaien.

9. Wees spaarzaam en geduldig

Deadlines en nog eens deadlines, de ene al verstikkender dan de andere. Da’s het leven van de bestemmeling van uw persbericht. Dus neen, die letter- en dossiervretende journalist zat zich heus niet te vervelen toen uw wereldschokkend nieuws bij hem binnen dwarrelde. Hem of haar om de paar uur mailen of bellen met de vraag of hij of zij uw persbericht al kon lezen, verhoogt uw slaagkansen op publicatie niet. Uw slaagkansen op het winnen van ‘De irritatie van de week’-prijs daarentegen wel. Kies waarvoor u gaat.

10. Wees een mens van vlees en bloed

Net als eenden die voor foie gras dienen, houdt ook de journalist geenszins van gedwangvoerd worden. Hij of zij is net als u een mens van vlees en bloed. Wees dus geen computer die z’n boodschapje dropt zonder de minste menselijke ‘feeling’ of interesse in uw gesprekspartner. Praat, bel en mail als een mens. Laat ruimte voor dingetjes die er misschien niet meteen toe doen. Zoek naar gemeenschappelijke aspecten, tracht het vertrouwen te winnen en geef blijk van wederzijdse interesse. Het ijs breken, u weet wel.

Comments ( 0 )

    Leave A Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *