“Wacht maar tot ik de schrijver van die slechte recensie te pakken krijg!”

Kleine en middelgrote ondernemingen weten nog steeds niet waar de online klepel hangt…

Dat ook de goederen of diensten die uw bedrijf levert over de tong gaan op het wereldwijde web, lijdt geen twijfel.  Het internet met haar recensies, getuigenissen van klanten, prijs-kwaliteit-vergelijkende consumentensites en sociale netwerken is dé plek bij uitstek waar ook uw firma dagelijks gewikt en gewogen wordt.  Of uw potentiële klant wel of niet voor u kiest, wordt daar bepaald.  Maar wat – en vooral hoe – doet uw bedrijf met een bescheiden werkingsbudget dan best?

“Hij zal er niet goed van zijn!”

Of mijn achternaam Penninckx is, vroeg de eigenares van de Italiaanse brasserie me op de man af.  In afwachting van m’n antwoord, rolde ze alvast haar mouwen strijdlustig op.  Nadat ik de Napolitaanse furie wees op het feit dat ik een vaste klant ben en dat het dan ook schandalig is dat ze m’n achternaam nog steeds niet kent, lichtte de zichtbaar geërgerde schone haar vraag en frustratie toe.

De vermaledijde Penninckx had zich na een bezoek aan deze ‘trattoria’ op het wereldwijde web in niet mis te verstane woorden negatief uitgelaten.  Omschrijvingen zoals “een fabriek” schuwde hij niet.  Woorden die bij de eigenares in het verkeerde keelgat schoten en ze klaarblijkelijk zelfs niet met een Chianti weggespoeld kreeg.  Mocht hij hier nog een voet binnenzetten, de culinaire barbaar zou er niet goed van zijn, zoveel was wel duidelijk.

Intriest is zoiets.  Zijn bemerkingen ter harte nemen en even nadenken hoe ze zoiets in de toekomst kan vermijden, kwam niet bij haar op.  Nochtans leert een paar minuten Google-n me dat Penninckx zeker niet de enigste is die het bij één bezoekje aan dat restaurant zal laten.  Hij was dus niet iemand die nog een rekening te vereffenen had en de betreffende horecazaak om persoonlijke redenen de grond in boorde.

Mijn vrienden (op Facebook, Google en Twitter) zijn uw verkopers, wist je dat?

Kleine en middelgrote ondernemingen die anno 2014 nog steeds niet weten waar de online klepel hangt.  Geen enkel benul van de macht en de kracht van het wereldwijde en vooral interactieve web.  Geen idee dat je veeleer bij je vrienden langsgaat voor een aanbeveling of tip in plaats van een Michelingids ter hand te nemen of je te laten brainstormen door reclame in een krant of op TV.  Ze kennen Gary Vaynerchuk nog niet, anders hadden ze geweten dat het meer dan ooit interactieve internet “mond-tot-mondreclame op steroïden” is.  Maar verbazen mag ons dit niet…

Een zoveelste onderzoek legde midden februari nog eens de vinger op de zere plek.  “Belgische KMO’s hechten te weinig belang aan hun aanwezigheid online”, klonk het in een studie van goudengids.be.  “Drie resultaten springen in het oog: de ondernemingen hebben te weinig kaas gegeten van online en van digital marketing, de budgetten om te investeren zijn zo beperkt dat er – bedenkelijke? – keuzes moeten gemaakt worden, en de ‘return on investment’ wordt nauwelijks (in 17 procent van de gevallen) gemeten”, aldus het magazine Data News dat ook haar licht op de resultaten liet schijnen.

Geen zorgen, dat internetding waait wel weer over…

Gelukkig voor hen, de nietsvermoedende duizenden web-analfabete kleine en middelgrote ondernemingen, kregen ze in diezelfde week een bakkie troost aangeboden uit onverwachte hoek.  Zo was er de CEO van Roularta Media Group die zich tijdens de Staten Generaal van de Media, een bijeenkomst van alle hoge mediapiefen die ons landje rijk zijn, liet ontvallen dat “het internet een hype is, een modetrend”.  Kortom, geen zorgen, verlies uw tijd niet aan een website of e-mail marketing, laat staan sociale media.  En ga nu heen in vrede! …  Helaas, niets is minder waar…

Voor zij die al dan niet beroepshalve actief zijn in sectoren zoals communicatie, marketing of ICT, is onderstaande vreselijk oud nieuws.  Toch blijken de volgende voor de hand liggende tips vaak nog verhelderend te zijn voor heel wat kleine en middelgrote bedrijfjes in Vlaamse velden…

1. Website

Heeft u al een website?  En bevat die een plekje waar u mij op geregelde tijdstippen kakelvers nieuws brengt over uw goederen, diensten of meer in het algemeen uw bedrijf?  Niemand zit daarop te wachten, zegt u?  Laat het alsjeblieft aan uw (potentiële) klanten om daarover te oordelen.  En een beetje website hoeft heus niet veel geld te kosten.  Doet u de investering, laat uw site dan niet bouwen door de neef van uw goede buur.  Besef dat uw webstek u vertegenwoordigt.  Het is de eerste indruk die u maakt op uw potentiële klant.  Zorg er trouwens voor dat uw webstek op gelijk welk toestel (van grote computer tot en met klein GSM-schermpje) duidelijk is (responsive webdesign)!

2. Periodieke nieuwsbrief

Tenzij ik door iets (bijvoorbeeld Google) of iemand naar uw plekje op het web doorverwezen wordt, kom ik enkel op uw site door uw websiteadres in te geven op mijn computer, tablet (iPad bijvoorbeeld) of smartphone (iPhone, Samsung,…).  Maar waarom gaat u ervan uit dat ik de tijd heb, laat staan er aan denk, om af en toe uw site te bezoeken, op zoek naar die ene goedlachse promotie of dat leuk nieuwtje?  Zorg ervoor dat ik me op uw site kan inschrijven op uw nieuwsbrief en verzamel bij elk klantencontact e-mailadressen.  Let wel op, mail niet te vaak en blijf relevant of hulpvaardig.  En vooral: hou het kort en bondig!  Overigens, op het web kan je diverse programma’s vinden die tot op zekere hoogte gratis zijn in gebruik.  Een goed voorbeeld iswww.mailchimp.com.

3. Sociale media

Misschien volg ik uw bedrijf liever via een sociaal netwerk.  Blijf wel realistisch, het ontbreekt u nu al aan tijd, kies dus welk sociaal medium u zal gebruiken.  Benut bijvoorbeeld een Facebookpagina of een Twitterprofiel.  Kies eentje dat het beste past bij uw bedrijf.  Het grote Telenet gebruikt z’n Twitterpagina bijvoorbeeld om klanten met raad en daad bij te staan.  Een populair restaurant zal de nieuwe gerechten of Valentijn-special de wereld insturen via hun Facebookpagina.  U moet ook niet 24 uur op 24 aan uw computerscherm gekluisterd blijven.  Voorzie in uw agenda hier en daar enkele tijdsblokjes waarin u uw nieuwsbrief voorbereidt of uw sociaal netwerkprofiel bijwerkt.  En vooral, reageer op derden.  Ook op kritiek!

4. Google uw bedrijf en uw concullega’s

Kruip in de huid van uw (potentiële) klant.  Zoek uw bedrijf op, ga kijken wat ervan terug te vinden is op internet.  Penden anderen al een mening over uw zaak?  En wat zeggen ze op het wereldwijde web over uw concullega’s?  Je zou ervan staan kijken wat je allemaal te lezen krijgt.

En wie moet dit allemaal doen…?

Communicatie is geen kost, het is een investering.  Maar het vergt ook tijd.  Dus rijst de vraag of u dit nu allemaal zelf ter harte moet nemen dan wel door een klein of groot communicatiebureau laat doen.  Die afweging is voor elk bedrijf verschillend.  Het communicatiebureau weet van wanten en gaat meteen aan de slag.  Zelf moet u eerst alles onder de knie krijgen en dat kost tijd.  Maar wie weet schuilt er ook diep in u een geboren public relations man of heeft u een medewerker met nog verborgen communicatietalenten?  Het loont alvast de moeite.

Want uw (potentiële) klant verwacht u…

.

Nota: dit artikel werd in april 2014 gepubliceerd in het magazine ‘Lierse Zaken’, uitgegeven door Junior Chamber International Lier

Comments ( 0 )

    Leave A Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *